Akkumulátor gyártás

A hordozható elektromos eszközök és egyre inkább járművek energiaforrása az akkumulátor. Ezen belül a Lítium-ion akkumulátorok gyártásáról szól ez a bejegyzés. Szükségességét a Magyarországra egyre nagyobb számban települő akkumulátorgyárak és azok beszállítóinak megjelenése váltotta ki.

Nem tudományos mélységű ez az írás, inkább laikusoknak készült, akik tájékozódni szeretnének a témában.

Lítium-ion akkumulátor gyártásnál felhasznált anyagok

  • Aktív katód anyagok: NMC (Nikkel-Mangán-Kobalt), NCA (Nikkel-Mangán-Alumínium), LNMO (Lítium-Nikkel-Mangán-Oxid), LMO (Lítium-Mangán-Oxid), LCO (Lítium-Kobal-Oxid), LFP (Lítium-Vas-Foszfát)
  • Aktív anód anyagok: LTO (Lítium-Titán-Oxid), LT (Lítium-Titán), Természetes Grafitpor, Aktivált szén, Szilíciumkarbid
  • Fóliák: Alumínium, Rozsdamentes acél, Réz, Nikkel, Grafit
  • Elektrolit anyagok: LiPF6, LiBOB, LiTFSI és Na-ion
  • Kötőanyagok: PVDF, SBR, CMC, NMP és PTFE.
  • Elválasztó/szeparátor anyagok és szalagok: PE, PP, PI, kerámia, magashőmérsékletű Teflon szalag, Polyimid.

Hogyan néz ki egy Li-ion akkumulátor?

Az akkumulátor anódból, katódból, elválasztó (szeparátor) fóliából, elektrolitból, pozitív és negatív pólusból áll. Az anód és a katód fogadja a lítium ionokat. Az elektrolit pozitív töltésű lítium ionokat továbbít az anódról a katódra (kisütés) és fordítva az elválasztó (szeparátor) fólián keresztül (töltés). A lítium ionok mozgása során szabad elektronok jönnek létre az anódban, ami töltéseket hoz létre a pozitív áramkollektoron(póluson). Az elektromos áram ezután az áramkollektorból az elektromos eszközön (mobiltelefonon, jármű, stb.) keresztül a negatív áramkollektorba áramlik. A szeparátor feladata megakadályozni az elektronok áramlását az akkumulátoron belül.

Li-Ion akkumulátor
Li ion akkumulátor

Az akkumulátor gyártás folyamata

A gyártáshoz nélkülözhetetlen a Lítium. Ez elemi formában nem található meg a természetben, mert nagy a reakcióképessége.

A mobiltelefonban 0,6 g, egy laptopban 4,6 g, egy átlagos (75 kWh) elektromos járműben 7500 g Lítium van.

1. Elektródák gyártása

Anódhoz szükséges: grafit, vezető feketeszén, ionmentesített víz, kötőanyag.

Katódhoz szükséges: LiO2, feketeszén, N-Metil-pirrolidon, kötőanyag (PVDF)

A fenti anyagokat szárazan összekeverik, majd hozzáöntik a folyadékokat.

Akkumulátor gyártás első lépés
Első lépés

A keverés folyamata 30 perctől 5 óráig tarthat. 20-40 fokos hőmérsékleten végzik.

2. Bevonatképzés

Az előállított elektróda anyagokat egy réz-, vagy alumíniumfóliára felviszik bevonatként.

Bevonatképzés

A fóliát bevonják a szuszpenzióval egy felhordó eszközzel.
● A fóliát a bevonat irányában folyamatosan vagy szakaszosan vonják be.
● Ha szükséges, a fólia felső és alsó oldalát egymás után vonják be. Sebessége 35-80 m/perc
● A bevont fólia folyamatosan megy a szárítóba. Az első szárítási folyamat után a fóliát visszavezetik a bevonatképző gépbe.
● Ezt követően a második oldalt a leírt eljárás szerint bevonják.
● Az alumínium- (hengerelt) és rézfóliát (hengerelt vagy elektrolitikusan előállított) általában vásárolják az akkumulátor gyárak.
● A filmvastagság (anód – rézfólia és katód – alumíniumfólia) 5 μm és 25 μm között változik.

3. Szárítás

● A bevont fóliát ezután a szárítóba vezetik.
● Az bevonatban található oldószert magas hőmérsékleten (50-160 oC) távolítják el az anyagból.
● A katódbevonatban lévő erősen gyúlékony oldószert visszanyerik, vagy további termikus célra használják fel.
● A fólia továbbítása görgős rendszerekkel vagy úsztató (alulról fújt) légárammal történik.
● A szárító különböző hőmérsékleti zónákra van felosztva, hogy egyedi hőmérsékleti profilt alakuljon ki. Ezt kamrarendszerrel valósítják meg.
● A szárítón való áthaladás után a fólia szoba-hőmérsékletűre hűl.

Akkumulátor gyártás szárítás
Szárítás többkamrás egységben

4. Hengerelés

A megszárított réz-, vagy alumíniumfóliát hengerelni kell, hogy mindenhol azonos vastagságú legyen a bevonatolás után. Akár 2500 N/mm-rel is préselhetik a hengerek a fóliát. Percenként 60-100 méternyit tudnak így feldolgozni.

Akkumulátor gyártás, elektróda fólia hengerelése
Akkumulátor gyártás, elektróda fólia hengerelése

5. Hasítás

A hengerelt és újra feltekert fóliát egy hasítógéppel hosszanti irányban keskenyebb részekre vágják.

Fólia hasítása hosszában
Fólia hasítása hosszában

6. Vákuumos szárítás

Az elektródákhoz szükséges kisebb fóliatekercseket vákuumos szárítóba helyezik, ahol 12-30 órát is eltöltenek. Ezzel a még bennük lévő nedvességet és oldószereket teljesen eltávolítják. A teljesen kiszárított tekercseket levákuumozott csomagolóanyag alatt tárolják a felhasználásig.

7. Elektródák darabolása

Erre a lapos, pl. mobiltelefonokban használandó akkumulátorok gyártásához van szükség. A járművekben lévő akkumulátorok következő gyártási lépése lejjebb olvasható ide kattintva.

A tekercsben érkező elektródafóliát feldarabolják. 1 elektródát kb. 0,2 másodperc alatt vágnak ki.

Elektródák feldarabolása
Elektródák feldarabolása

8.A Rétegezés

A szépen, lapokkal egymásra rakott elektródákat rétegezni kell. Anód, elválasztó (szepatátor), katód, anód, elválasztó, katód, stb. A két végén az áramgyűjtő kollektorokkal.

Rétegezés
Rétegezés

9. Csomagolás

Az elkészült és rétegezett elektródákat alumínium kompozit anyagba (polyamid/alumínium/polypropilén) csomagolják, az elektródákra forrasztanak kivezetéseket, körben lehegesztik a műanyagot, de egyik oldalukon hagynak egy kis nyílást.

Csomagolás, de nem úgy!
Csomagolás

10. Elektrolit feltöltés

A kis „tasakokba” rakott elektródák közé injektálják az elektrolitot a le nem zárt részen. Egy tű segítségével vákuumot (0,01 mbar) képeznek a tasakokban, így azok magukba szívják az elektrolitot, majd még a vákuum alatt lezárják a tasakot.

11. A járművekben használt akkumulátorok következő gyártási lépése

A fenti folyamatokhoz képest itt nem darabolják kis részekre a tekercset, hanem a három különböző fóliát a képen látható módon rétegezik és egy akkumulátor cellát képeznek belőle. Percenként kb. 30 cellatekercset csinálnak.

Akkumulátor rétegezés
Rétgezés

12. Cellák kialakítása

A fenti képen látható lapos cellákat a sokak által ismert akkumulátor „dobozokba” helyezik.

Akkumulátor cella
Akkumulátor összeszerelése

13. Elektrolit feltöltés

Vákuumot képezve (0,01 mbar) az akkumulátor dobozán, az elektrolitot (LiPF6) magába szívja. Miután megtelt, a szelepet véglegesen lehegesztik.

14. Utolsó lépések

A gyártás végén az elkészült akkumulátorokat tesztelik, formázzák, kicsit öregítik, osztályozzák és csomagolják.

Ha tetszett a cikk, támogathatod munkámat a Patreonon: